
  

 

LSE 

Houghton Street 

London WC2A 2AE 

 

+44 (0)20 7107 5027 

+44 (0)20 7107 5440 

 

gri@lse.ac.uk 

 

lse.ac.uk/ 

granthaminstitute 

 

Chair: 

Professor Lord Stern 

of Brentford 

        6 November 2017 

Ref: CT/1700254 

 

Dear Mr Steel, 

 

Many thanks for your email message of 26 October 2017, notifying me of the publication on 

the BBC Complains website of the summary of your finding on my complaint about the 

interview with Lord Lawson on the10 August edition of ‘Today’. While I am glad that you 

have upheld my complaint, I am dissatisfied with the “further action that has been 

proposed. I would like your guidance on how I might have this action reconsidered. 

 

As you know, the subject of my complaint was that Lord Lawson made a number of 

inaccurate claims during the interview, in breach of the BBC Editorial Guidelines on “due 

accuracy”. I listed in detail in my complaint which of Lord Lawson’s statements were 

inaccurate. In addition, the Global Warming Policy Forum acknowledged on Twitter a few 

days after the interview that Lord Lawson had been wrong on the recent trend in global 

mean surface temperature. Hence, I was somewhat surprised that the summary on the BBC 

Complaints website described Lord Lawson’s statements only as “at least questionable”. This 

has reinforced my impression, which I outlined in my unanswered letter to Mr Tregear on 20 

September, that the substance of my complaint has not been understood, namely that 

there appears to be a longstanding and systemic inability within the BBC to distinguish facts 

from fictions about climate change. 

 

This persistent failure is all the more disappointing because the BBC has been grappling with 

this problem for many years. In July 2011, Professor Steve Jones highlighted this problem in his 

review for the BBC Trust of the impartiality and accuracy of the BBC’s coverage of science, 

He warned that although there were no major problems with the accuracy of the BBC’s 

science coverage, in its search for impartiality on scientific issues “the impression of active 

debate is sometimes promoted by statements that are not supported by the facts”, 

particularly on climate change. 

 

Fraser Steel 

Head of Executive Complaints 

Executive Complaints Unit 

BBC 

Broadcast Centre 

BC2 B4 

201 Wood Lane 

London 

W12 7TP 

 



Although the BBC Trust’s response published alongside the review did not specifically 

address Professor Jones’s concerns about this issue, it did note the need to tackle “the 

questionable application of “due impartiality” guidelines in some instances”. As a result, the 

BBC Executive proposed the following actions: 

impartiality in science and the way items should be presented. 

 The College of Journalism will establish an online training module for staff on this 

specific topic with input from BBC editorial policy; and 

 The College will run two seminars in 2011/12 with a selected panel of scientists to 

debate current issues and their coverage in the media. 

 

Unfortunately, these actions have not had a long-term impact, and there remains a small 

but significant and persistent problem of the BBC broadcasting inaccurate and misleading 

information about climate change, particularly when it intentionally seeks interviews with so-

called climate change ‘sceptics’. 

 

Hence, on 13 February 2014, the ‘Today’ programme broadcast an interview by Justin Webb 

with Professor Sir Brian Hoskins and Lord Lawson. Lord Lawson made a number of inaccurate 

and misleading statements during the interview, which prompted a complaint from me and 

others. The BBC initially rejected these complaints suggesting that it had not taken on board 

pledges of action in response to Professor Jones’s review. On appeal, the then Editorial 

Complaints Unit upheld the complaint. In your letter to me on 13 May 2014, notifying me of 

the Unit’s provisional decision to uphold my complaint, you acknowledged that “Lord 

Lawson’s views are not supported by the evidence from computer modelling and scientific 

research and I don’t believe this was made sufficiently clear to the audience”. The summary 

of the final decision, which was eventually published on the BBC Complaints website in 

October 2014, was a watered down version of the provisional decision, but acknowledged 

that “opinion and evidence should not be treated as if they were on the same footing”. 

Unfortunately, this missed the point that Lord Lawson presented his statements about climate 

change as if they were facts instead of falsehoods. The summary indicated that the 

following further action would be taken as a result of the complaint: “The Editor of Today has 

reminded producers of the BBC's agreed approach to covering climate science. Senior 

journalists will also be offered an opportunity to attend the College of Journalism training 

course established after the Trust's impartiality review of science coverage, if they have not 

already done so.” 

 

Unfortunately, these actions proved insufficient to another breach of the BBC Editorial 

Guidelines on 10 August 2017 when Lord Lawson was again interviewed by Justin Webb on 

the ‘Today’ programme, and he again made inaccurate and misleading statements about 

the science and economics of climate change. The BBC received a number of complaints, 

but initially rejected them on the grounds that “[o]n this occasion we heard a minority view 

on the politics and the economics of the subject that has the support of the President of the 

United States, as well as from voices that back the consensus”. 

 

Given that the response to the complaint in February 2014 was clearly inadequate, I am not 

convinced that the action taken as a result of the breach on 10 August, summarised as “BBC 

News management discussed the issues arising from the finding with the Today team”, will 

be sufficient to prevent further breaches. 

 

I should stress that these breaches are not purely technical, but could have harmful 

consequences for the BBC’s audiences. As I pointed out in my letter of 21 September to Mr 

Tregear, Lord Lawson’s false claim that ‘there has been no increase in extreme weather’, 

could have persuaded some listeners not to listen to advice that they need to protect 

themselves against the rising risk of surface water flooding and heatwaves in the UK as a 

result of global warming. 

 



I request therefore that the BBC reconsider the action it has taken as a result of these 

repeated breaches of its Editorial Guidelines and put in place adequate measures to ensure 

due accuracy when it chooses to interview climate change deniers in order to exercise due 

impartiality. Such measures should focus on editors and presenters of news and current 

affairs programmes as the BBC’s science and environment correspondents have an 

excellent track record of reporting. These measures could include regular meetings between 

key editors and presenters with experts to discuss recent developments in the science, 

economics and politics of climate change. 

 

Given the importance of this issue, I am copying this letter to David Jordan, Director of 

Editorial Policy and Standards. 

 

Yours sincerely, 

 
 

Bob Ward 

Policy and Communications Director 

 

Tel:   07811-320346 

Email: r.e.ward@lse.ac.uk 


